Nyt år – ny krop

wannabesmall

Jeg har ikke været helt på toppen i denne uge, og derfor har jeg heller ikke fået cyklet, eller rørt mig særlig meget.. Og jeg har heller ikke spist specielt sundt – derfor har jeg taget 1,1 kg på istedet for at tabe mig.. Men jeg er alligevel sikker på, at jeg nok skal nå mit mål til sommer! Jeg er i hvert fald klar til at gøre ALT, hvad jeg kan for at tabe mig!

Den t-shirt jeg har på på billedet er en størrelse small.. Det er mit mål, at den ikke skal sidde så stramt.. 😉 Jeg tror mit mål er at kunne passe størrelse 38.. Jeg ved godt, at der er forskel på størrelserne fra mærke til mærke, men det er i hvert fald mit mål at komme væk fra tøjstørrelser, der starter med 4.. 😉 I virkeligheden vil jeg bare gerne have en flad mave..

Den sidste julefrokost

Jeg har været til endnu en julefrokost i dag, og jeg vidste bare, at der ville blive serveret lidt af det hele.. Men jeg delte bare et stykke rugbrød i 4 stykker, og endte med at spise de 3 – et stykke med stegt sild i eddike, et med et lille stykke fiskefilet og lidt remoulade og et stykke med røget ål og røræg.. Derud over fik jeg en tynd skive hamburgerryg med sennep, en skefuld grønlangkål med 4 brunkartofer.. Jeg undlod tarteletter, men dem kan jeg heller ikke lide.. Og så fik jeg heller ikke lun leverpostej, men jeg tog en lille frikadelle.. Så var der ost og frugtsalat – jeg to ½ stykke franskbrød med ost og rød peber og så kom jeg altså til at tage 3 små portioner frugtsalat.. Jeg drak vand hele dagen, på nær til sidst, hvor jeg drak en juleøl..

Efter vi kom hjem “kom jeg til” at spise noget chokolade.. Ups.. Men Ud over dét, så synes jeg faktisk, at det er gået fint..
Jeg har fri i morgen, så der skal jeg ud og gå en lang tur! Og så er det jo hverdag igen, hvor jeg tager cyklen til arbejde!

Jeg vejede mig faktisk i dag – bare for at tjekke, hvor slemt det var her efter juleaften og julefrokost.. Jeg ved godt, at jeg i virkeligheden ikke rigtigt kan regne med vægten, når jeg har spist af alt det lækre julemad, men det var alligevel slet ikke så slemt, som jeg havde frygtet, så det var perfekt! Nu skal den bare have fuld skrue! Så er det selvfølgelig lige nytår på lørdag, men jeg er sikker på, at det nok skal gå fint! 🙂

Update på vægten og julen

Jeg vejede mig i fredags og vægten viste 76,1 kg, så jeg har tabt præcis 1 kg denne uge.. Min tvillingesøster og jeg tager altid hjem til vores forældre lillejuleaften, for at pynte juletræ.. Vi plejer at få hjemmelavede burgere til aften, og den 24. plejer vi at få krydderboller til morgenmad.. Jeg valgte at droppe burgerbollerne og istedet nøjes med resten af indholdet i burgeren og sparede derved en masse kalorier.. Og næste morgen fik jeg spejlæg til morgenmad og min frokost bestod af et æble, 15 mandler, 1 glas juice og et par ostestave.. Jeg klarede også julemaden ret godt – Jeg tog én portion – 2 store halve kartofler, 6 brunkartofler, en skefuld rødkål, et par skefulde sovs (man må aldrig gå ned på sovs!) og så tog jeg et lille stykke andebryst (skar skindet af) og spiste halvdelen af maden, før jeg tog et stykke flæskesteg og spiste resten.. Hertil fik jeg 1 glas rødvin og én portion risalamande med kirsebærsovs.. Så det var egentlig fint, synes jeg..
Min søster og jeg gik også en tur om formiddagen.. Det blev til 4 km..

Men så har jeg været til julefrokost hos kærestens forældre i dag.. Jeg prøvede at styre mig og det startede også fint, men så kørte det hele lidt af sporet og jeg drak for meget sodavand – det var enten vand, sodavand eller øl.. Og de havde Fanta Lemon og den smager vildt godt! Jeg tror jeg fik spist 3 portioner risalamande.. ej men altså!! Og jeg har næsten ikke engang lyst til at skrive, hvor meget jeg har ædt, efter vi kom hjem!! Skumfiduser, boller med smør og ost, hjemmelavede chokolader.. Og det var ikke engang fordi jeg var sulten! Jeg ville ønske, at jeg fik en voldsom lyst til at gå en lang tur ISTEDET for at få lyst til at fylde mig med hvad som helst vi lige har.. Jeg ved ikke, hvorfor jeg får det sådan? Det er så frustrerende bagefter, når man ligesom vågner af tågen og indser, hvor meget man lige har ædt! Og det giver mig en lille smule lyst til IKKE at tage til julefrokost i morgen igen.. Men det skal jeg jo.. Det er hos min moster og onkel og det bliver helt sikkert hyggeligt.. Jeg er bare lidt bange for, om jeg nu kan styre mig med alt det mad.. Men der er ikke andet for, end bare at komme op på hesten igen!

Min svaghed

slick_back_hair_nosering

Så startede en ny uge og indtil videre går det ok.. Jeg har spist sundt OG cyklet til og fra arbejde både i går og i dag.. Men jeg fik en “julegave” fra arbejdet i dag – en æske med 8 Ferrero Rocher.. Min absolutte YNDLINGSchokolade – total svaghed! Jeg startede med bare at tage 2 (150 kcal).. Men så åd jeg bare de sidste 6.. Great! Jeg får sådan nogle totalt åndssvage tanker, som for eksempel: Hvis nu jeg bare spiser det hele nu, så er det væk! ..altså jaer, men det var så lige 600 kcal, Charlotte! Det var flot!

Men jeg prøver alligevel at retfærdiggøre det ved, at jeg både har cyklet 10 km OG gået 5 km i dag.. Men de kalorier jeg har forbrændt, er jo så bare lidt spildt på chokoladen.. Jeg må bare fortsætte i morgen.. Jeg vil bare gerne nå at tabe mig inden nytår..

Men åh al den julemad! Jeg er lidt nervøs for, at jeg ikke kan styre mig.. Jeg skal huske at få spist nogle grøntsager inden juleaften og inden julefrokosterne! Og så kan jeg forhåbentlig holde mig fra konfekten..!

Uge 50

aeggemuffins

Min uge startede rigtig godt – jeg har spist 100% sundt fra lørdag d. 10. december til og med onsdag d. 14. december.. Og jeg cyklede på arbejde mandag (og tog bussen hjem) og tog cyklen hjem igen tirsdag – det er ca. 10 km.. Og så gik jeg en lang tur onsdag.. Desværre har jeg ikke spist helt sundt fra torsdag til i dag..
Jeg vejer mig fredag eller lørdag alt afhængig af, hvad der lige passer og i fredags sagde vægten 77,1 kg.. Der er altså røget 0,5 kg siden lørdag d. 10. december.. Ikke specielt imponerende her i starten, men jeg spiste heller ikke spor sund aftensmad torsdag – det er helt sikkert derfor vægten ikke var lavere.. Det usunde er desværre fortsat indtil i dag.. Så i morgen skal jeg altså i gang med den sunde livsstil igen! Jeg tager også cyklen på arbejde, men jeg har planer om at cykle både frem og tilbage alle dage – det bliver næsten 40 km! Mon så ikke der når at ske lidt her inden jul!? Jeg er i hvert fald spændt på vægten på fredag!

I onsdags bagte jeg æggemuffins til madpakken! De er ret lækre og så er der kun 80 kcal pr. muffin! Jeg har ellers haft spist kylling med rå grøntsager til, men jeg fandt ud af, at der ikke var kalorier nok, så jeg måtte lige finde på noget andet.. Og så bliver det også bare kedeligt, at have det samme med i madpakken hver dag! Jeg er ikke lige typen, der “bare lige” kaster nogle tilfældige rester fra køleskabet sammen og får noget super lækkert ud af det – og jeg er heller ikke typen, der laver sunde retter af ting man aldrig før har hørt om! Jeg hader faktisk alle de sunde opskrifter med en masse ingredienser, som man ikke bare kan købe i Rema..! Fx. sesamkylling med fenikel og ærteskud? Sesamkylling – fair nok! Den kan jeg lave.. men jeg skal ikke have fenikel og hvor køber man ærteskud?? Nej, så tror jeg hellere, at jeg vil lave kyllingedunser!

Hos sygeplejersken

challenge-01

I går var jeg en tur ved lægen for at snakke med sygeplejersken om min vægt, og hvordan jeg kan tabe mig selvom jeg får medicin, man godt kan risikere at tage på af.. Faktisk fortalte hun ikke så meget, som jeg ikke vidste i forvejen.. I bund og grund ved vi jo godt alle sammen, hvordan man lever sundt – masser af grøntsager, masser af vand, kylling og fisk, bla bla bla.. Det er bare lige dét med at få det ind i ens hverdag og kost..

Men hun gav mig faktisk et råd, som jeg ikke selv har tænkt over.. Og det var, at her til jul og julefrokosterne, skal jeg spise nogle grøntsager, inden jeg tager afsted.. Så har jeg ligesom lagt en bund, og så æder jeg ikke bare løs.. Og det giver jo rigtig god mening! Normalt ville jeg tænke, at jeg ikke skal spise inden, for så er jeg jo ikke sulten senere.. Men hvis man ikke er så sulten, så spiser man selvfølgelig heller ikke så meget.. Og så skulle jeg vælge ud, hvad jeg helst ville smage, så jeg ikke spiste af det hele..

Jeg har en tid igen i midten af januar, hvor jeg skal vejes – så der ville det jo være ret lækkert, hvis jeg liiiige havde tabt mig!

Jeg har en plan!

untitled

Min aftensmad i dag, som bestod af en bøf af magert oksefars tilsat krydderrier, kogte bønner, hasselbach kartofler og neutralt skyr med spinat og krydderier.. 590 kcal.. Men jeg kunne slet ikke spise det hele..
Jeg cyklede forresten på arbejde i dag.. 5 km! Jeg troede seriøst på et tidspunkt, at jeg skulle besvime! Jeg blev ved med at tænke, at jeg simpelthen blev nødt til at stå af og trække.. Men jeg gjorde det ikke.. Min kondi er i seriøs minus og jeg tog altså bussen hjem!

Det jeg egentlig ville skrive lidt om her til aften var, hvordan man laver det bedste mål for sit vægttab.. Jeg har brugt en model fra Henrik Duer’s “Kuren til varrigt vægttab”.. Når man skal sætte sig et mål, er det lettest at bruge “S.M.A.R.T. modellen” – altså dit mål skal være Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt!

Specifikt:
Dit mål skal være meget specifikt, så du slet ikke er i tvivl om, hvad målet er! Fx. Jeg vil tabe 0,5 kg om ugen.. Et mål som “Jeg vil tabe mig” er ikke specifikt nok! Mit eget mål er, at jeg vil veje 60 kg d. 1/6! Men jeg har delt det lidt op i bider, så det er mere overskueligt..

Målbart:
Du skal vide hvornår målet er nået.. Også hvis du har delmål.. Det er rart at kunne følge med i, om man følger planen..
Jeg har jo mit store slutmål til juni næste år, men jeg har sat mig flere små delmål, som jeg gerne skulle nå..

Attraktivt:
Dit mål skal være vigtigt for dig og det skal være noget du gider at kæmpe for, ellers er chancen for, at du når dit mål meget lille.. Og her har jeg jo den ferie min kæreste har lovet – hvis vi begge når i mål!

Realistisk:
Dit mål og dine delmål skal være realistiske.. Sæt hellere målet lidt for lavt, så du ved at du kan nå det.. Det er bare ikke særlig motiverende at komme bagud i sin plan.. Det er helt sikkert realistisk, at jeg kan nå mit mål og mine delmål! Så det burde bestemt kunne lade sig gøre!

Tidsbestemt:
Der skal være en deadline, ellers bliver det alt for uhåndgribeligt.. Igen – 1. juni 2017! 😉

Væddemålet

mandagvvejning 03

I går aftes mens vi sad i sofaen, spurgte kæresten, hvad mit mål var i forhold til mit vægttab.. Jeg svarede, at min drømmevægt er 55 kg, men at mit realistiske mål er 60 kg.. Så sagde han: “Ok, vi laver et væddemål! Du vejer 60 kg til 1. juni 2017 og jeg vejer 95 kg!  Hvis vi begge når i mål, så tager vi på ferie!!” (Han vejer omkring 117,4 kg).. Jeg var ikke længe om at acceptere væddemålet! Og min kæreste ved jo godt, hvor MEGET jeg ønsker mig at komme på ferie! Det er eddersparkeme motivation, der vil noget!! Jeg VIL klare det! Jeg KAN klare det!!

Håber jeg.. Jeg får stadig noget medicin, hvor en af bivirkningerne er vægtøgning.. Men jeg har tabt mig før, så mon ikke det kan lade sig gøre igen.. Jeg har en tid hos en sygeplejerske ved min læge på onsdag, netop for at tale om min vægt og vægttab! Men det skal jeg selvfølgelig nok fortælle mere om på onsdag..

I dag har jeg lavet ingenting hele dagen! Jeg har endda sovet til middag.. Bare slappet af.. Men sidst på eftermiddagen, lige inden solen gik ned, gik jeg en lang tur.. Aftensmaden bliver en stor rejecocktail med ekstra meget salat! Jeg tror faktisk, at jeg vil gå ud og lave mad nu – min kæreste er SULTEN!

Mit nye liv

snapchat_20161027_1

Velkommen til mit nye liv – mit vægttab og min blog! Jeg hedder Charlotte og er 31 år.. Min blog kommer til at være en slags dagbog, der handler om min rejse til “den perfekte krop”.. I mine øjne er den perfekte krop nok mest en flad mave.. Det er nemlig på maven jeg selv tager mest på, og jeg drømmer om at få min flade mave tilbage.. Så skal resten af kroppen jo nok følge med..

Baggrundshistorie
Jeg har altid været lille og tynd, måske fordi jeg er født 3 måneder for tidligt? I hvert fald havde jeg aldrig vejet over 50 kg, da jeg blev 18 år.. Da jeg var 19-20 år begyndte jeg at tage lidt på, men max vægten var 57-58 kg.. Senere tog jeg lidt på og kom over 60 kg.. Da jeg var 22 år, fik jeg en depression, hvor jeg først tabte mig ned til 52 kg og efterfølgende (sikkert på grund af medicin) tog på og har været oppe på 81,4 kg.. Siden jeg var 23 år, har jeg taget på og tabt mig flere gange, men har ligget mellem 70 kg og 80 kg.. Indtil nu..

Højde: 164 cm
Nuværende vægt: 77,6 kg – BMI 28,85
Væddemål 1/6 2017: 60 kg – BMI 22,31
Drømmevægt: 55 kg – BMI 20,45

Velkommen til min blog og mit vægttab! 🙂